5 dingen die je moet weten over de nieuwe Renault Austral op technisch vlak - VROOM.be

2022-03-18 05:44:04 By : Mr. Edwin Cheng

De Austral, die bij Renault de Kadjar moet doen vergeten, werd eerder deze maand voorgesteld. Naast de première voor de ‘Esprit Alpine’-uitvoering bij Renault, zorgt de SUV ook voor een aantal technische en technologische nieuwigheden. We stellen je er vijf voor!

De Austral is de eerste Renault die gebruikmaakt van het CMF-CD platform van de derde generatie bij de Renault-Nissan Alliantie, na de nieuwe Nissan Qashqai. 

Deze nieuwe architectuur zorgt ervoor dat hij op een aantal vlakken veel meer te bieden heeft dan de Kadjar die hij vervangt. De wielbasis is langer, waardoor er meer ruimte is binnenin bij gelijkaardige buitenafmetingen. Daarnaast maakt het platform nieuwe geëlektrificeerde aandrijvingen mogelijk en brengt het technische en technologische vernieuwingen die je verder in dit artikel kan ontdekken.

Naast een reeks mild hybrid-varianten (12 V of 48V) op basis van de bekende 1.3 viercilinder is de Austral de eerste Renault met een ‘full’ E-Tech Hybrid op basis van de nieuwe 1.2 liter driecilinder. Die laatste levert 96 kW (130 pk) en wordt bijgestaan door een 50 kW (68pk) sterke elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 200 pk en 410 Nm. 

Er is een 1,7 kWh/400V lithium-ionbatterij en een automaat met 7 versnellingen om het verbruik binnen de perken te houden. Renault heeft het over een WLTP-normverbruik van 4,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 105 gr/km. Volgens het Franse merk kan de Austral in de stad tot 80% van de tijd volledig elektrisch rijden dankzij remenergierecuperatie en daarbij 40% minder benzine verbruiken. De herneming van 80 naar 120 km/u neemt bovendien amper 5,9 seconden in beslag.

Renault is al zo’n 15 jaar bezig bezig met vierwielsturing, en de Austral krijgt in sommige uitvoeringen een nieuwe versie van dat systeem, de 4Control Advanced. In combinatie met een directer stuur en een meerarmige achterophanging moet dat zorgen voor meer precisie, meer stabiliteit in bochten aan hogere snelheden en een kleinere draaicirkel aan lage snelheden.

In dat laatste geval sturen de achterwielen bij de Austral 5° in de andere richting dan de voorwielen, waardoor de draaicirkel met 10,1 meter die van een stadswagen benadert (tegen 11,5 meter met enkel voorwielsturing). Vanaf 50 km/u sturen de wielen 1° mee in dezelfde richting als de voorwielen, waardoor de Austral stabieler is en sneller door de bocht kan. 

De ‘Active Driver Assist’ in de Renault Austral is een niveau 2 autonoom rijsysteem. Verwacht niet dat je een dutje kan doen aan het stuur van deze Renault, want het is gewoon een adaptieve cruise control die automatisch afstand houdt, in de file stopt en binnen de 30 seconden zelf terug kan vertrekken, en die je in het midden van je rijvak houdt. Maar hij maakt ook gebruik van camera’s om de snelheid aan te passen aan geldende beperkingen en van de gps om bijvoorbeeld te anticiperen op naderende bochten. Contextueel autonoom rijden heet het bij Renault.

De nieuwe modellen van Renault zullen voor hun infotainmentsysteem geleidelijk aan overschakelen op Android Automotive, inclusief Google Maps en Google Assistant, zoals het OpenR Link-systeem in de Austral. Daarbij is het systeem zelf van Google, niet van Renault, hoewel dat er zijn eigen smaakje aan geeft. Iets anders dan Android Auto dus, wat in de praktijk gewoon een verbinding is tussen je smartphone en het infotainmentsysteem van een autobouwer.  Volvo en Polestar doen het ook al,  Ford volgt binnenkort.

Het in de auto ingebouwde Android Automotive kan je best vergelijken met je smartphone, die misschien niet door Google gebouwd wordt maar bijvoorbeeld door Samsung, maar die wel het Android-systeem van Google gebruikt. Omdat Google continu werkt aan Android Automotive, blijft het systeem up-to-date, en het is qua functionaliteit vergelijkbaar met je smartphone, maar dan met de integratie van functies van je auto, en dus herkenbaar en intuïtief. Het Open R scherm in de Austral is trouwens gemaakt van kras- en schokbestendig Gorilla Glass, net als bij je smartphone.

Ben jij op zoek naar een Renault? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Renault-zoekertjes nu hier:

Zorgt deze concept car van een grote premium break ervoor dat je wil overschakelen op elektrisch rijden? Weet dan dat de productieversie, die een rijbereik tot 700 km belooft, er zal zijn in 2024.

SUV-Coupé’s zijn in de mode, en ook de Enyaq kan er niet aan ontsnappen. Deze nieuwe versie krijgt dus een lager profiel dankzij een aflopende daklijn. De vraag is of dat hem minder praktisch maakt...

Mini viert de 20ste verjaardag van zijn “John Cooper Works”-lijn. Voor de gelegenheid onthult het een safety car voor Circuit Zolder, gedecoreerd door de designer Nathan Haetty.

Zorgt deze concept car van een grote premium break ervoor dat je wil overschakelen op elektrisch rijden? Weet dan dat de productieversie, die een rijbereik tot 700 km belooft, er zal zijn in 2024.

De Austral, die bij Renault de Kadjar moet doen vergeten, werd eerder deze maand voorgesteld. Naast de première voor de ‘Esprit Alpine’-uitvoering bij Renault, zorgt de SUV ook voor een aantal technische en technologische nieuwigheden. We stellen je er vijf voor!

De Duitse autobouwer gaat een kolossale som investeren in Duitsland

Mazda maakt zich klaar om een uitgebreid SUV-offensief te lanceren. Maar nog voor het zover is, krijgt zijn bestseller in het genre, de CX-5, halverwege zijn carrière een facelift. Volstaan die verbeteringen om ervoor te zorgen dat hij fris blijft?

Eindelijk is hij er, de nieuwe Astra! Maar rijdt hij even aangenaam als hij eruitziet?

De C5 X trekt meerdere kaarten. Hij neemt de kenmerken over van breaks en SUV’s, maar zonder deel uit te maken van deze twee segmenten. Citroën definieert hem als een grote reisauto. Maar heeft hij alles in huis om op dat vlak uit te blinken?

SUV-Coupé’s zijn in de mode, en ook de Enyaq kan er niet aan ontsnappen. Deze nieuwe versie krijgt dus een lager profiel dankzij een aflopende daklijn. De vraag is of dat hem minder praktisch maakt...

Een productie die gespreid werd over een periode van 18 jaar, meer dan 300.000 gebouwde exemplaren en als kers op de taart een naam die verwijst naar één van de meest beroemde jachtvliegtuigen! De Triumph Spitfire is echter niet de vuurspuwer die zijn naam doet vermoeden… We ontdekken samen met jou één van de meest mythische Britse roadsters!

Volgens sommige experts en andere analisten gaat de titel van “beste piloot aller tijden” niet naar Michaël Schumacher of Lewis Hamilton…

Vandaag biedt dit Jaguar-model leer, hout, souplesse en mooie prestaties voor een scherpe prijs! Is dit het moment om ervoor te gaan?

Dagelijkse update van de meest interessante auto’s, reviews en nieuws…