[Vluchtrapport] Copa Airlines Buenos Aires-Panama, Business Class, Boeing 737-800: Comfortabel, Correct, Intelligent - Aviacionline.com

2022-07-01 21:32:25 By : Ms. Sarah Zhu

Mis het laatste luchtvaartnieuws uit Latijns-Amerika en Spanje niet in onze nieuwe Aviacionline English Feed op Twitter en Telegram.U kunt ons ook volgen op LinkedIn, Instagram en Facebook voor onze bredere berichtgeving in het Spaans.Toen Copa's uitnodiging arriveerde, is het eerste dat in je opkomt vanuit het oogpunt van een passagier dat zeven-plus uur op een 737-800 in Economy moeilijk voorstelbaar is.Maar vanuit een inhoudelijk oogpunt was het een onverslaanbare kans om een ​​van de onomkeerbare trends in de commerciële luchtvaart en een van de factoren die Copa Airlines hebben laten werken zoals het werkt, uit de eerste hand te ervaren.Maandagochtenden zijn altijd ingewikkeld, maar de vakantie zorgde voor een bijzonder vlotte verkeersstroom: het kostte minder dan een halfuur om vanaf de westkant van Groot-Buenos Aires in Ezeiza te komen.Vlucht CM364 had een vertrektijd van 12:01 en om 9:04 arriveerde ik bij de inchecklijn van Copa.De vereisten waren supereenvoudig: volledige vaccinatie (ik had de vierde dosis op maandag 13 juni, maar deze wordt als compleet beschouwd met de twee originele doses) en de QR-beëdigde verklaring van binnenkomst in Panama.Een zeer snelle check-in en een kopje koffie.Om 10 uur ging ik naar de opstapplaats.De beveiliging was erg snel, immigratie was niet zo snel: de vertrekken naar Madrid, Barcelona, ​​Londen en wij waren allemaal samen.Toch verliep het proces soepel en de immigratiebeambte waarmee ik te maken had, was erg vriendelijk.Zeker als je bedenkt dat zijn dienst -hij vertelde me- in de vroege ochtenduren was begonnen.Bij het inchecken was mij verteld dat ik op de upgradelijst stond.Toen ik de gate naderde, belden ze me gewoon: gelukkig bevestigden ze het en zou ik Copa Business proberen op deze vlucht, zittend in 4F.We zullen zien hoe anders de ervaring is in deze zitklasse.Om 11:25 zat ik al in het vliegtuig, een proces dat snel en ordelijk verliep.Van wat ik kon zien, was de bezetting van de 737-800 torenhoog.Een glaasje sap tijdens het instappen werd afgesloten en ongeveer tien minuten voor vertrek begon het vliegtuig aan de pushback.Het zou even duren omdat we in positie 1 stonden en het hele platform moesten oversteken.Er werd geen seconde verspild: de A350's van Iberia en ITA, de 787-9 van Air France, de 787 van American Airlines, de A330 van LEVEL en de imposante Queen of the sky: de 747-8i van Lufthansa.Tijdens het opstijgen was een andere beroemde 747 nauwelijks zichtbaar: de 747 van Emtrasur Cargo, omhoog gehouden en weg van het bedieningsplatform.Kort na het opstijgen, nadat we Buenos Aires van zuid naar noord hadden doorkruist, benaderde het cabinepersoneel ons en presenteerde ons onze lunchopties.Ik koos voor een runderstoofschotel – stoofvlees hoort er ook bij, lezer – met geroosterde groenten, gevogeltemayonaise en salade.Tijdens het wachten op het dienblad, een glaasje frisdrank en wat heerlijke geroosterde amandelen.Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om met de stoel te spelen, en de waarheid is dat hij erg comfortabel is voor onderweg: hij kan in een goede hoek achterover leunen, de voetsteun is comfortabel, hij is breed en de afstand tot de voorstoel is erg royaal.De armleuningen houden het entertainmentsysteem vast en dit is een van de weinige zwakke punten van dit vliegtuig: de IFE schiet, zowel qua inhoud als qua prestaties, een beetje tekort.Gereduceerde catalogus en een touchscreen dat niet adequaat reageert op wat men wil doen, zowel voor snelheid van reageren als voor het gebrek aan precisie van de knoppen.In de MAX is dit systeem veranderd (ik beloof de recensie van de 737-9 die we op de terugreis hebben gebruikt), maar de gebruikerservaring doodt elke goede bedoeling en misschien verdient dit product (737-800) een vernieuwing van wat wordt aangeboden aan de passagier.Ik kon die in Economy niet zien, maar ze zouden niet veel moeten verschillen van wat er in Business is geïnstalleerd.Opmerkelijk is de aansluitende vluchtinformatie: voor Copa's bedrijfsplan fundamentele informatie.Even na de amandelen arriveerde de lunch: over het algemeen lekker, overvloedig en gevarieerd.Het vlees was niet uitstekend, maar de gegrilde groenten waren heel erg goed.Tussen de drankopties vond ik een gezonde middenweg: een Corona.Want met enige mate moet je genieten terwijl je nog leeft.Slechts twee en een half uur na het opstijgen was het belangrijkste punt van de dienst bereikt.De bemanning zorgde met efficiëntie en vriendelijkheid voor de 16 klasse stoelen.Toen het bier sterk op een dutje begon te lijken – ik word oud en dat zie je aan deze kleine details – en met vijf uur vliegtijd voor de boeg, bekeek ik de redenen voor Copa's succes in zijn continentale connectiviteitsstrategie.En de waarheid is dat het logisch is.Panama's bevoorrechte geografische ligging doet de rest, maar Copa kiest ervoor om het leven van de gemiddelde passagier die niet aan luxe denkt om van A naar B te komen, het leven met dubbelgangers niet ingewikkelder te maken. Hij is op zoek naar meerdere verbindingen, goede prijzen, Goede service.En in die zin levert Copa wat op.Wat veel is.Er zijn meer dan enkelen die geloven dat zo'n lange reis in een vliegtuig met één gangpad grenst aan marteling.Het is misschien niet de minst claustrofobische ervaring ter wereld, maar tenzij je door het vliegtuig rent omdat je op geen enkele manier op je toegewezen stoel kunt blijven zitten, maken andere details een verschil, niet het aantal rijen en stoelen.Op een gegeven moment, als je erover nadenkt, is het voordelig: minder passagiers op je vlucht betekent minder mensen die in dezelfde rij wachten om je bagage op te halen, door de immigratiedienst te gaan of de shuttle van het vliegveld te nemen.Aan de andere kant is het de richting die de industrie opgaat: hoe efficiënter de narrowbody, hoe meer point-to-point routes.Daar toonde Copa zijn intelligentie: het maximale uit een 737 halen door hem naar Buenos Aires te brengen was 10 tot 15 jaar geleden ondenkbaar.Zowel de -800 waarop ik deze regels schrijf als de -9 die me terug naar Argentinië zal brengen, zijn de eerste regel van een verstandige operatie met de wensen van de verstandige passagier in de eerste plaats.Want laten we dat detail niet uit het oog verliezen: zowel jij, de lezer, als ik, en de overgrote meerderheid van de reizigers in de wereld vroegen hierom.En we vroegen erom wetende wat het inhield.De massificatie van het luchtvervoer werd zowel technologisch als cultureel mogelijk gemaakt: vandaag stappen we in een vliegtuig en betalen we een fractie van wat een ticket 20 jaar geleden kostte -ongeacht het bedrijfsmodel- omdat we geen mastodonten met 400 zitplaatsen en vier motoren nodig hebben om verbind punt A met punt B. Vier motoren voor de afstand, 400 passagiers om de kosten te spreiden.En hoewel er uitzonderingen op de regel zijn, zijn ze precies dat: uitzonderingen.Zeventig jaar geleden betekende een reis naar Europa drie tussenstops als je geluk had.Vandaag de dag, behalve in een zeer specifieke situatie of als u een van ons bent die graag urenlang met elkaar verbonden is, alleen maar omwille van het feit, is het ondenkbaar om verder te gaan dan twee tussenstops om overal en nergens te komen.Sinds ETOPS is uitgevonden, zijn er geen knappe mensen meer geweest, zoals het gezegde luidt, en het is een beetje waar.Door zuinigere en krachtigere motoren kon verder worden gevlogen tegen lagere kosten.De Airbus A321XLR en de 737-10 (als hij op tijd op het feest arriveert, hoewel de bowlingbaan op het punt staat de langzame aan te zetten en nog niet is binnengekomen) zullen de meest perfecte exponenten van dit evenwicht zijn.We vroegen om goedkoop en direct te vliegen en het werd gehonoreerd: de volgende stap in de evolutie was om het interieur van het vliegtuig aan te passen aan de nieuwe realiteit.Meer stoelen in dezelfde romp.Minder luxe, ondersteunende diensten op aanvraag, betalen per gebruik.De industrie verlegde de focus van service die de ticketprijs rechtvaardigde naar, nou ja, een ticketprijs die de service rechtvaardigde.En dat is uiteindelijk niet erg.Copa neemt al deze quasi-filosofische discussies en vertaalt het in een dienst die verstandig en correct is.Het ontbreekt aan niets, het ontbreekt aan niets.Het voldoet aan de verwachtingen van degenen die duidelijk zijn over dit paradigma.Voor degenen die de nostalgie van prinselijke service behouden, zijn er duidelijk langeafstandsopties met dubbele gangpaden die hen, voor de juiste prijs, naar een droomervaring zullen brengen.In de context van de regio, met operators die het goedkope langeafstandssegment betreden en legacy-operators die vandaag te kampen hebben met een concurrentiecrisis die ze onmiddellijk moeten oplossen, bevindt Copa zich in een gezonde middenweg: een comfortabele, correcte en intelligente service .Wij zijn de toonaangevende gespecialiseerde luchtvaartmedia in de Spaanse taal.We willen de luchtvaartindustrie in onze regio bedienen door ruimte te creëren waar informatie en analyse hand in hand gaan.Neem contact met ons op: info@aviacionline.com© Copyright - 2000 - 2021 - Aviacionline.com