Recensies: Monarch, The Woman King, Moonage Daydream en Primal |EW.com

2022-09-16 21:18:26 By : Mr. Allan Su

Dinsdag om 21.00 uur op FoxSommigen van ons hier zoeken naar tv-uitzendingen, oké?Elke keer dat een commercieel netwerk een flits van zijn vroegere glorie terugwint met een kritisch geprezen en rating-robuuste nieuwe serie (This is Us, Abbott Elementary, Ghosts), is het een geruststellende herinnering dat vooruitgang het verleden niet hoeft te vernietigen.Terrestrial TV heeft geen primetime soap van hoge kwaliteit gehad sinds Empire seizoen 2 verpakt in 2016, maar netwerk-tv-execs blijven het proberen.Fox' laatste werk is Monarch, een hilarisch misplaatst melodrama over 'de eerste familie van countrymuziek'.Met rivaliteit tussen broers en zussen, chantage, ontrouw en pruiken - oh, zoveel pruiken!— Monarch is een vaak belachelijke puinhoop, en God helpe me, ik zal elke aflevering bekijken.Albie (Trace Adkins) en Dottie Roman (Susan Sarandon) zijn de regerende koning en koningin van het land.(Heb je je ongeloof al opgeschort?) Om redenen die te bedervend zijn om op in te gaan, bereidt Dottie zich voor om haar kroon door te geven aan haar oudste dochter, Nicky (Anna Friel) - een plan dat haar voortdurend over het hoofd gezien jongere dochter, Gigi (Beth Ditto), die haar eigen krachtige pijpenset heeft.Dit plaatst Luke (Joshua Sasse), de knappe zoon van Dottie en de CEO van het Monarch-muzieklabel van de familie, in een lastige positie - net als het feit dat hij slaapt met een van de significante anderen van zijn zussen.Showrunner Jon Feldman neemt dit opzichtige tapijt van zeepschandaal en drapeert het rond (wat anders?) een moordmysterie, een dat teruggaat naar een lang begraven geheim uit Dotties verleden.Monarch kan heel leuk zijn, en soms is het dat ook.(Ik zal de aanblik van een hologram Susan Sarandon die "Love Can Build a Bridge" zingt niet snel vergeten terwijl een kroon van vlinders rond haar digitaal weergegeven hoofd fladdert.) Maar behalve Ditto en Kevin Cahoon, die de trouwe stylist van de Romeinse familie spelen , niemand lijkt een giller of een schreeuw te hebben.Friel is een zeer sympathieke artiest, maar Nicky kijkt altijd een beetje aarzelend op het podium, alsof ze bang is dat haar golvende kastanjebruine pruik los zal komen.Omgekeerd is Adkins prima in de muzikale uitvoeringsscènes, maar heeft hij het acteerbereik van een mahoniehouten Fender.Paren missen chemie over de hele linie;het schrijven kan onzinnig zijn (sorry, zei Luke net dat hij een helikopter naar een gletsjer nam - van Nashville?);en je kunt een van de grote onthullingen van mijlenver zien aankomen.Toch verslond ik de zes afleveringen die Fox ter recensie beschikbaar stelde als een zak Funyuns, omdat ik nu moet weten wie ze dunnit en wie ze niet.Monarch is een objectief middelmatige show die ook onmiskenbaar kijkbaar is - noem het maar Smashville.Kwaliteit: C+ —Kristen BaldwinOnze filmische beker loopt over van Bravehearts and Gladiators en Last Samurai;zelfs leeuwen kunnen koningen zijn op het scherm.Maar vrouwelijke krijgers zijn, niet verwonderlijk, meestal beperkt tot tv-syndicatie of Themyscira, wat aanvoelt als een tekort. Gina Prince-Bythewood's The Woman King moet al lang worden gecorrigeerd.En de film arriveert als de opwindende publiekstrekker die hij moest zijn: een pittig en vaak opwindend actie-epos, versterkt door de vorstelijke, rigoureuze inzet van ster Viola Davis.Davis is generaal Nanisca, leider van de Agojie, een volledig vrouwelijke gevechtseenheid in het begin van de 19e eeuw in West-Afrika die hun leven geven - geen huwelijk, geen kinderen - om het Dahomey-rijk onder leiding van koning Ghezo (John Boyega) te verdedigen.Sommigen sluiten zich vrijwillig aan, anderen zijn krijgsgevangenen;Nawi (Zuid-Afrikaanse actrice Thuso Mbedu) komt daar terecht omdat haar geërgerde vader de poging om haar uit te huwelijken heeft opgegeven.In plaats daarvan wordt ze meteen een doorn in het oog van bijna al haar superieuren, waaronder Izogie (No Time to Die's Lashana Lynch) en Amenza (Sheila Atim) - een meisje dat zo graag dingen op haar eigen manier doet dat ze niet kan stoppen met rebelleren en vragen stellen en het negeren van de commandostructuur.Er is nooit echt enige twijfel dat ze ook een geweldige krijger zal zijn, en Prince-Bythewood, die jarenlang intieme, intelligente drama's zoals Love & Basketball en Beyond the Lights heeft geleid voordat hij draaide naar de grootschalige adrenaline-actie van de 2020 Charlize Theron Netflix hit The Old Guard, vult haar trainingsscènes met levendige, opzwepende praal.De gevechten, als het komt - van zowel concurrerende stammen als blanke kolonisatoren die gestaag een internationale slavenhandel bevorderen - is ook visceraal bevredigend, zelfs als het scenario, door Dana Stevens (Fatherhood) en actrice Maria Bello, meestal in de brede streken van het genre werkt verhaal vertellen.Hoewel Boyega uitstekend is als koning, slim genoeg om het verschil tussen trots en ego te kennen, zijn de vrouwen meer dan genoeg aan zichzelf, en de film hangt af van de kracht van hun felle collectieve aanwezigheid.Davis' Nanisca alleen krijgt een dieper achtergrondverhaal, een die ze doordrenkt met een gratie en gravitas die niet noodzakelijkerwijs in het script zijn ingebed.(De manier waarop King de feitelijke rol van de Dahomey's in het voortbestaan ​​van de slavernij in stand hield, heeft al tot hevige online discussies geleid; de geschiedenis die hier wordt verteld, lijkt op zijn best onvolledig, zo niet ernstig misleidend.) Ondanks al zijn prachtige choreografieën en kostuums, ontbreekt het eigenlijke uiterlijk van de film ook een zekere rijkdom in de instellingen en cinematografie, een soort zwaard-en-sandalen-gevoel op een klein scherm.Maar de film is zwaarden en sandalen, de zoektocht van een klassieke held - een zoektocht die gewoon een aantal levens moest wachten voordat de rest van de wereld haar inhaalde.Graad: B — Leah GreenblattLees hier onze volledige recensieAls de eerste geautoriseerde postume diepe duik in het enorme archief van het landgoed van David Bowie, levert het transfixerende profiel van Bret Morgen van seconde tot seconde oogverblindende verrassingen op: hij heeft nooit een teddybeer gehad ("Ik heb nooit van kinderdingen gehouden").Hij had een hekel aan Los Angeles, zelfs toen hij daar woonde.Hij speelde John Merrick in Broadway's The Elephant Man zonder toevlucht te nemen tot make-up of protheses.Charmant, hij werd voortdurend gekweld door twijfels.En hoewel je de algemene vorm van dingen krijgt - huilende glamourfans, dronken limousineritten, de ontsnapping naar grijs Berlijn en artrock, Bowie's triomfantelijke terugkeer naar commerciële pop uit de jaren 80 - brengt Morgen uiteindelijk een punt naar voren dat dieper en verfijnder is dan louter biografie, een inzicht dat aanvoelt als een serieuze bijdrage aan de muziekkritiek.Bowie's leven was een slinger, slingerend tussen een impuls om zich te verbinden en een andere om zich terug te trekken.Zijn muziek, die aanvankelijk zo anthemisch en euforisch was, van "All the Young Dudes" en "Rock 'n' Roll Suicide" van Ziggy Stardust ("You're not alone!"), maakte plaats voor de behoefte om op te laden en te hergroeperen.Die momenten van onthechting zijn degene die Bowie's hardcore fans zullen koesteren, en Moonage Daydream zit er vol mee, zoals het vreemd arresterende shot van de ster in een groene kamer rond "Let's Dance", alleen tv kijkend, zijn rug naar ons toe , zoals een outtake van The Man Who Fell to Earth.Morgen gebruikt wonderbaarlijk vreemde beelden van Bowie die zwerft rond een neonverlicht Singapore als een soort visuele metafoor: hij wordt herkend, maar gaat altijd vooruit.Zelfs als hij niet vordert - zoals met de olifantachtige Glass Spider-tour en zijn braakliggende periode aan het einde van de jaren 80 - is Morgen slim genoeg om het niet als een artistieke mislukking te contextualiseren, maar als een verzwakking van de eigen identiteit: "Ik ben gekomen om het vacuüm van mijn leven", zegt Bowie onder beelden van Tina Turner die met hem speelt in een Pepsi-advertentie.(De beurt? Zijn huwelijk met Iman.)Af en toe kan de stroom van Morgen langdradig en onnauwkeurig aanvoelen, fragmenten van Buster Keaton, 8½, The Red Shoes, Nosferatu en Plan 9 from Outer Space strijden om ruimte tegen meer relevante keuzes (niet in het minst een reeks van Bowie's eigen filmwerk in The Hunger, Labyrinth, en Merry Christmas, Mr. Lawrence).Maar snoeien zou het onbezwaard nemen van risico's belemmeren, een aanpak die de inspanning onmiddellijk naar de top van de Bowie-docs brengt.De muziek zelf, prachtig geremixt door Bowie's oude producer en vriend Tony Visconti, heeft nooit beter of vreemder geklonken, met isolatie van instrumentale passages die in het achterhoofd blijven."Ik heb mezelf alles doorstaan", zegt het onderwerp over zijn leven tegen het einde van Morgen's bijna twee en een half uur durende onderdompeling, en misschien voel je dat zelf ook.Kwaliteit: A– —Joshua RothkopfLees hier onze volledige recensieEr wachten verrassingen in de seizoensfinale van deze dino-fantasie, maar dat is niets nieuws.In een spectaculaire reeks afleveringen introduceerde Primal een enorme mysterieuze wereld van boosaardigheid en verwondering rond de rondzwervende Spear (Aaron LaPlante) en zijn trouwe Tyrannosaur Fang.Vikingen!Een schip zo groot als een stad!Vlieggevechten met vogels!Euh, de duivel?Maker Genndy Tartakovsky injecteerde alle genregekte en bloedvergieten met een opmerkelijke gevoeligheid, vooral toen de bevrijde gevangene Mira (Laëtitia Eïdo) en een paar eieren Primal transformeerden in een familieportret van overleven tegen elke prijs.Verwacht stille majesteit en ker-smash wangedrocht vanaf de climax van seizoen 2, en crediteer stemacteur LaPlante met het ontketenen van enkele van de meest stijgende emotionele woordeloze holbewoner-grunts die ooit zijn gehoord.Graad: A —Darren Franich