Supermarktproducten duurder: Unilever en Procter verhogen de prijzen | MarketingTribune Food en Retail

2022-03-18 05:49:38 By : Mr. Yong Han

De sterk stijgende kosten krijgen effect in de supermarkt. Fmcg-concern Unilever heeft de prijzen het afgelopen derde kwartaal met 4,1 procent verhoogd. Ook rivaal Procter & Gamble en verfmerk Akzo Nobel kondigen prijsverhogingen aan.

Dit meldt Unilever-baas Alan Jope bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal van de internationale merkfabrikant in voeding, wasmiddelen en schoonheidsproducten. Volgens Jope zijn, nu de economie zich enigszins herstelt van de pandemie, alle grondstoffen snel duurder aan het worden, omdat er aan van alles gebrek is: landbouwproducten, petrochemische producten als plastic, papier, transport en logistiek, energie en arbeid, zo zegt hij in de Volkskrant. ‘Dit soort inflatie hebben we de afgelopen twintig jaar niet gezien’, aldus Jope, die verwacht dat de stijgingen tot halverwege volgend jaar doorzetten. Hij wil 30 procent van de gestegen kosten bestrijden door slimmer in te kopen en door in de eigen kosten te snijden. 70 procent wordt gecompenseerd door prijsstijgingen die Unilever gaat doorberekenen. De sterk stijgende prijzen hebben ook hun weerslag op het consumentenvertrouwen, meldt het CBS. Steeds meer Nederlanders vinden dat de prijzen sterk stijgen. Lees hier verder. (bronnen: ANP / De Volkskrant, beeld: Firmbee / Unsplash)

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox: