Test: Volkswagen ID Buzz - AutoWeek

2022-03-18 05:43:27 By : Mr. Rame Yang

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden. Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media". Wijzig je cookie instellingen

Je leest het in AutoWeek 8 2022

De Volkswagen ID Buzz komt er nu toch echt aan. Al meer dan twintig jaar toont VW af en toe een op de oorspronkelijke Transporter (Bulli, postuum T1 genoemd) geënte concept car, inclusief de toezegging dat hij nu echt in productie gaat. Die belofte werd keer op keer gebroken, maar ditmaal is het menes. In maart zullen we hem in vol ornaat tonen, maar wij mochten vast een blokje om met een nog onder bestickering verstopte voorserie testauto en kunnen je daar nog niet alles, maar wel al heel wat over vertellen.

Het is een bekend verhaal: Ben Pon zag op het fabrieksterrein van Volkswagen in Wolfsburg kale chassis’ van de Kever die werden gebruikt voor intern transport. Hij tekende in zijn notitieboekje op basis daarvan een bedrijfsauto, waarmee hij het fundament legde voor de Volkswagen T1, die in 1950 op de weg verscheen. Inmiddels zijn we ruim

zeven decennia verder en bij de T7, maar de T1 werd nooit overtroffen, laat staan vergeten. Volkswagen toonde op de autobeurs van Detroit in 2001 de Microbus, een moderne interpretatie waarvan het merk beloofde dat die spoedig in productie zou gaan. Die belofte heeft VW weliswaar niet gehouden, maar tien jaar later, op de salon van Genève, verscheen wel de Bulli Concept en die was inmiddels al elektrisch. Weer zes jaar later volgde dan de ID.Buzz Concept, die op het kersverse MEB-platform stond en daardoor kansrijker was dan de Bulli Concept. Dat was in januari 2017

in Detroit en deze auto was een duidelijke knipoog naar de flower-power generatie, de hippies voor wie juist de T1 hèt vervoer­middel was om ‘with flowers in your hair’ en de surfplanken achterin naar Venice Beach te trekken. Nu was was het eindelijk menens, getuige de bijna productierijpe auto die we vandaag rijden. Want op de laatste tests en misschien nog wat fine­tuning na is de ID.Buzz klaar om van de band te rollen. Met de toevoeging van deze ID.Buzz heeft Volkswagen Bedrijfsauto’s een bijzondere line-up: de welbekende T6.1 doet het met de oude, vertrouwde verbrandingsmotoren, de T7 rolt inmiddels rond als plug-in hybride en voor het volledig elektrische werk kun je straks terecht bij deze ID.Buzz.

Wanneer je instapt, valt meteen op dat je lekker hoog zit en veel glas om je heen hebt, waardoor het allemaal goed overzichtelijk is. Het dashboard wil Volkswagen nog even onder de pet houden, maar wat we in elk geval alvast kunnen verklappen, is dat de ‘pook’ niet, zoals bij de andere ID-modellen, een draaiknop aan het klokkencluster is, maar een hendel rechts aan de stuurkolom. VW denkt dat hij daar beter zit. Op mijn vraag of we dat bij de facelift op de ID.3, ID.4 en ID.5 ook gaan zien, antwoordt de ingenieur die mij begeleidt dat dit afhangt van de reacties. Voor wat het waard is: de mijne is positief. Hier zit de pook logischer en dichter bij je hand. Het interieur is verder nog niet helemaal klaar, maar we kunnen wel verklappen dat Volkswagen kwistig met ‘eastereggs’ strooit. Wie oog heeft voor detail, ziet overal grappige afbeeldingen.

Dankzij het MEB-platform biedt de ID.Buzz veel binnenruimte op een relatief klein oppervlak, waardoor de buitenafmetingen beperkt kunnen blijven. Wel zo prettig in stadsverkeer. Dat laatste geldt ook voor de zeer korte draaicirkel van 11 meter. De ID.Buzz krijgt forse wielen, variërend van 18 tot 21 inch. Verder zijn de modernste systemen aangekondigd, zoals Park Assist Plus met geheugen, waarmee de Buzz op bekende locaties zelf zijn vaste stekkie opzoekt. Maar ook Travel Assist met Swarm Data, dat ervaring en eerder opgedane kennis van andere auto’s gebruikt. Is bijvoorbeeld ergens de belijning van de weg vervaagd, dan houdt de rijbaanassistent de koers van eerdere passanten aan. Verder wordt biderectional charging een optie. De bestelwagenversie, Cargo genaamd, slikt twee europallets van 220 x 170 x 125 centimeter; tussen de wielkasten is er123 centimeter ruimte.

Voor wie eerder met iets MEB-achtigs heeft gereden, is het karakter van de Buzz natuurlijk geen verrassing. Tegelijk is het toch een openbaring dat een bestel­wagen zo personenauto-achtig stuurt. Hoewel, bestelwagen: wij rijden de vijfpersoonsuitvoering. Met zijn 310 Nm reageert de Buzz lekker vlot op het rechterpedaal. De besturing is weinig communicatief, maar precies genoeg en in bochten heb je veel plezier van het lage zwaartepunt. Zo ongeveer het eerste wat je wilt weten bij een EV is natuurlijk wat de accu presteert. Daarover zijn op dit moment nog geen gegevens bekend, maar toen we in de ID.Buzz stapten, gaf de boordcomputer aan dat we met de resterende 92 procent acculading nog 290 kilometer actieradius hadden, dus je mag rekenen op een praktisch bereik van 300 kilometer en een beetje. Ook over het laden geeft Volkswagen nu nog geen cijfers vrij, maar verwijst wel naar een ander ID-model met 82 kWh en dan mogen we er vanuit gaan dat je met 11 kW bij 3-fasen AC van niets naar alles kunt laden in 7,5 uur, en met 135 kW aan de snellader in 39 minuten van 5 naar 80 procent. Het laadpunt zit bij de ID.Buzz rechtsachter.

Op dit moment tasten we over behoorlijk wat zaken nog wat in het duister, maar op 9 maart aanstaande ziet de Volkswagen ID.Buzz officieel het levenslicht. Dan gaat niet alleen de kleurrijke folie van de koets, maar worden ook alle hiaten in het bovenstaande verhaal nader ingevuld. De ID.Buzz verschijnt komende herfst in de eerste instantie als vijfzits personenbus en als Cargo bedrijfswagen. Volkswagen heeft al toegezegd dat er volgend jaar een variant komt met een verlengde wielbasis, die andere interieurtoepassingen mogelijk maakt. Volkswagen laat er verder nog niets over los, maar wij gaan alvast maar uit van de komst van een zevenzitter. Wanneer we dat vermoeden tegen een van de medewerkers aanhouden, is hij zo vriendelijk dat verder te specificeren met zowel een zeven- als ook een zeszits. Verder komen er later nog twee accuvarianten bij; de eerste komt wat capaciteit betreft onder de huidige versie van 82 kWh, de andere daarboven.

Tenslotte is er wereldwijd veel vraag naar vierwielaangedreven Transporters en dus, zo verklapt onze vriend bij Volks­wagen, mogen we er op rekenen dat de ID.Buzz er ook komt met een extra motor op de vooras. Dat is natuurlijk zo gepiept; dat is dan weer het mooie van zo’n modulaire elektrische bouwdoos.

Het heeft even geduurd, maar Volkswagen weet nu eindelijk wanneer we de productieversie van...

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.

Je zou het op basis van hun uiterlijk niet zeggen, maar de Scirocco I en II en de Corrado die...

Een 22-jarige die net een dertien jaar oude Volkswagen Golf GTI met zeer ruime levenservaring...

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden