Transport Online - Specialistich bosbrandbestrijdingsvoertuig voor brandweer Ommen

2022-08-12 22:30:24 By : Ms. Sunson Tech

OMMEN - Eén van de risico objecten in de Veiligheidsregio IJsselland zijn branden in natuurgebieden. Natuurbrand in combinatie met wonen en recreëren in de natuur geeft een extra dimensie bij een calamiteit. Afgelopen jaren is planvorming gemaakt voor natuurterreinen in zowel de Veiligheidsregio IJsselland als Veiligheidsregio Twente. Hierbij is in samenspraak met de natuureigenaren een wegenstructuur samengesteld welke vrij blijven van obstakels.

Vergelijkbaar met prioriteitswegen. Bomen, struiken etc worden op deze paden door de grondeigenaren regelmatig gesnoeid om dicht groeien te voorkomen. Dit met als doel de bereikbaarheid van natuurterreinen voor de brandweer te borgen. De wegenstructuur in deze natuurgebieden is grofmazig. Doordat niet elk pad is aangewezen als “prioriteitsweg”  is niet elk pad geschikt voor brandweerinzet. Door de grof mazigheid van deze wegenstructuur zal de brandweer genoodzaakt zijn grotere oppervlakte bospercelen op te geven bij brand.

Belangrijk bij natuurbrand is deze zo snel als mogelijk aan te pakken zodat de oppervlakte van de brand beperkt blijft en de brand niet onbeheersbaar wordt. Aan de hand van het risicoprofiel van het verzorgingsgebied wordt bepaald welk materieel daarvoor benodigd is.

Totaal zijn in de Veiligheidsregio IJsselland vier (2x Ommen, 1x Hardenberg, 1x Dalfsen) 4x4 bosbrand-bestrijdingsvoertuigen (BT) geplaatst en twee grote (>10.000 liter) 6x6  watertankwagens (Ommen en Hardenberg). Opschaling van een incident is onder andere  afhankelijk van de droogte index die op dat moment geldt.

Kenmerk van een BT is dat deze voertuigen terreinvaardiger zijn dat een 4x2 TS. Echter heeft een BT wel zijn beperkingen. Wegen in natuurterreinen zijn in de regel goed te berijden voor een BT. Een BT voertuig kan buiten de paden ingezet worden maar is in vergelijking met een Renault CCF minder terreinvaardig. De beperkingen liggen met name in diepe gaten, steile hoogteverschillen, mul zand, bomen en takken al dan niet liggend op de grond.

De Renault CCF (Camion Citerne de Forets)  is een voertuig welke uitermate geschikt is voor ongerepte natuur met veel obstakels. Het is vaak niet raadzaam om met een standaard BT voertuig een heideveld in te rijden waar op dat moment een brand gaande is. Door het relatief hoge gewicht en beperkte bodemvrijheid is de kans op vastlopen reëel.

Een Renault CCF daarentegen heeft een relatief laag gewicht (13.380 Kg), een grotere bodemvrijheid in vergelijking met een BT en heeft een chassis welke extreme torsie kan verdragen. Door deze eigenschappen is dit voertuig zeer geschikt om in met name zwaar terrein ingezet te worden.

Om de terreinvaardigheid te optimaliseren is een (niet automatisch) bandenaflaatsysteem op het voertuig aangebracht om de druk in de banden te reduceren naar 3 bar. Hierdoor wordt de oppervlakte van de band vergroot waardoor de grip van de band toeneemt. 

De Renault CCF wordt in Frankrijk gefabriceerd en komt standaard als brandweervoertuig van de band afrollen. Het concept bestaat al lang waarbij de afgelopen jaren, door de input vanuit het veld,  het voertuig is door geëvalueerd. Diverse brandwerende veiligheidsmaatregelen zitten standaard op deze Renault.

De aanschaf van de Renault CCF heeft als doel een beginnende brand bij de bron aan te pakken daar waar een BT niet meer bij kan komen. Het voertuig heeft, evenals een standaard BT voertuig, bumper/wiel blussing voor het rijden op verbrand/ gloeiend terrein.

Wat is nu het verschil? Essentiële kabels en leiding van het voertuig zijn brandwerend omkleed met een brandwerend omhulsel om de bedrijfszekerheid van de Renault CCF langer te waarborgen. Remtrommels zijn zodanig afgesloten dat er geen vuur in de trommel kan komen en zijn de voertuig accu’s op hoogte geplaatst van de manschappencabine.

Het voertuig is te starten als elk ander voertuig met dit verschil dat in het contactslot een vaste sleutel zit welke niet uitneembaar is. Dit heeft als doel dat wanneer men snel een gebied moet ontvluchten de sleutel ten alle tijden in het contactslot zal zitten en men meteen kan starten en wegrijden.

De opbouw is door Ziegler geplaatst waarbij ook hier nauwgezet is gekeken naar het Franse  concept. De cabine is voorzien van vier ademluchttoestellen met elk een reservefles. De watertank heeft een inhoud van 4200 liter waarvan 400 liter als noodvoorraad voor zelfbescherming. Middels een digitale niveauweergave op het dashboard en peilglas aan de achterzijde van de watertank is deze inhoud af te lezen.

De watertank heeft een vulcapaciteit van 3000 Ltr/min bij 2,5 bar. De tank kan gevuld worden via twee hydrant aansluitingen aan de achterzijde van de tank. Aan de linkerzijde van de watertank bevindt zich de zuigaansluiting van de motorspuit en kan er vanaf open water gewerkt worden.

Geïntegreerd in de watertank zit een kastensysteem voor materieel. Het inventaris bestaat onder andere uit een motorkettingzaag met toebehoren, Smallpack voor het verlengen van middeldrukslang. De Renault CCF is voorzien van twee bluspompen.

Voor de waterlevering naar de straalpijpen, bumpermonitor en bumpernozzles  staat een Ziegler FPN 10/1500-1 ultra power 3 pomp (middeldruk) achter op het voertuig. Deze pomp heeft een waterlevering van 1500 Ltr/min bij 10 bar en 3 meter zuighoogte. Aangezien water vanuit de tank wordt geleverd aan de pomp is van een zuighoogte geen sprake. Hierdoor levert de pomp minimaal 2200 Ltr/min.

Links en rechts van de Ultrapower zijn 2 slanghaspels aan de achterwand van de tank gemonteerd met elk een lengte van 60 meter. Deze slangen zijn beide te verlengen tot 110 meter  behulp van twee Smallpack’s. Aan beide slangen zijn straalpijpen gemonteerd met ieder een capaciteit van 200 Ltr/min.

De Akron FireFox bumpermonitor heeft een minimale opbrengst van 400 Ltr/min en een maximum opbrengst van 1900 Ltr/min en kan vanuit de cabine, met een joystick worden bediend door de bevelvoerder. De monitor is eveneens voorzien van een positieterugmelding, waarmee de stand van de monitor in de cabine is af te lezen.

Aan de voorzijde van het voertuig is een elektrische lier  gemonteerd, met een nominale trekkracht van 5400 Kg. Door aanwezig klapschijf kan deze trekkracht worden verdubbeld. De lier kan met behulp van een afstandsbediening elektrisch worden bediend.    

De tweede pomp is elektrisch aangedreven en voedt het “sprinklersysteem” rondom de cabine. Bosbrand is dynamisch en er kan zich een situatie voor doen waarbij een eenheid wordt ingesloten door een brand. Wanneer een voertuig wordt overvallen door een brand, en er kan niet meer worden gevlucht, kan een cabine nog beperkte tijd bescherming bieden.

Zeker wanneer deze cabine kan worden gekoeld door een “sprinklersysteem”. Een reguliere, brandstof aangedreven pomp, is hiervoor ongeschikt. Deze zal door zuurstoftekort bij een brand in de omgeving van de brandstof aangedreven pomp afslaan waardoor de pomp afslaat. Om deze reden is een elektrische pomp geplaatst op het chassis. Deze pomp blijft gevoed worden door de accu’s van het voertuig waardoor de bedrijfszekerheid toeneemt.

Zoals al is aangegeven heeft het voertuig een noodvoorraad water aanwezig. Op moment dat er geblust wordt en de grens van 400 liter is bereikt gaat een akoestisch signaal af in de cabine. Wanneer de situatie overzichtelijk en veilig is kan de bevelvoerder ervoor kiezen dit signaal te negeren, uit te zetten, en de overige 400 liter te gebruiken voor blussing. Bij een onoverzichtelijk situatie zal hij met de noodvoorraad terug gaan naar de waterwinplaats. Wanneer hij ingesloten raakt kan hij alsnog die 400 liter aanspreken voor het “sprinklersysteem”.

OM: Peter Gillis beet zijn vriendin Nicol in rug en neus 12-08-2022 | Showbizz DEN BOSCH - Realityster Peter Gillis heeft zijn vriendin Nicol Kremers...

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen Euro952,198 Diesel2,069 Aangeleverd door UnitedConsumers Meer brandstofprijzen

Douane vindt 60 kilo cocaïne in een koelpakhuis 12-08-2022 | Algemeen ROTTERDAM - In een koelpakhuis heeft de Douane vandaag 60 kilo cocaïne gevonden tussen een ladi... A63 in zuidwesten van Frankrijk in beide richtingen weer open na bosbranden 12-08-2022 | Weer en Verkeer BORDEAUX - De wegens bosbranden afgesloten snelweg A63 in Frankrijk zal vrijdagavond rond 20.00... Livestream - Grootste containerschip de Ever Alot aangekomen in Rotterdamse haven 12-08-2022 | Haven Nieuws ROTTERDAM - Het grootste containerschip ter wereld de Ever Alot is vrijdag aan het eind van de midda...

Foto's Lanting Reizen Lanting Reizen Lanting Reizen Kivits Drunen R. van Heur Versteijnen Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u. Naar het fotoalbum

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

De rijverboden voor deze week: maandag 8 augustus t/m zondag 14 augustus

Eerste volledig elektrische Ford E-Transit voor CWS 01-07-2022 | Bedrijfsauto Nieuws AMSTELVEEN - CWS Hygiene Nederland neemt de eerste innovatieve E-Transit van Ford Pro in gebruik. De... Vier nieuwe Iveco Daily BE-combinaties voor Boxx Opslag 21-06-2022 | Bedrijfsauto Nieuws BREUKELEN - Boxx Opslag, expert op het gebied van opslagverhuur, heeft vier nieuwe Iveco Daily BE-co... Nieuw dieptepunt autoverkoop zorgt voor trage vergroening wagenpark 17-06-2022 | Bedrijfsauto Nieuws AMSTERDAM - Het totaal aantal Nederlandse registraties van nieuwe auto’s zakt door nog aanhoud... Bloomberg: Ferrari wil fabriek elektrische auto's uitbreiden 09-06-2022 | Bedrijfsauto Nieuws MARANELLO - Het Italiaanse sportwagenmerk Ferrari bekijkt een flinke uitbreiding van zijn fabri...

NS dreigt met gang naar rechter als spoorbonden gaan staken 12-08-2022 | Arbeidsvoorwaarden UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen dreigen naar de rechter te gaan als de spoorvakbonden gaan stake... Contargo vervoert geen containers over groot deel Rijn 12-08-2022 | Binnenvaart DUISBURG - Het binnenvaartbedrijf Contargo kan door lage waterstanden geen containers meer verv... Havenbedrijf Rotterdam, Groningen Seaports en North Sea Port standaardiseren haveninfrastructuur 12-08-2022 | Haven Nieuws ROTTERDAM - Havenbedrijf Rotterdam, Groningen Seaports en North Sea Port hebben een overeenkomst ges...

Vrachtwagenchauffeur rijdt zich vast in woonwijk: meerdere auto's beschadigd 12-08-2022 | Overtredingen DEN HAAG - Een vrachtwagenchauffeur heeft vrijdagochtend vroeg zijn vrachtwagen klem gereden in... Ook Eindhoven Airport compenseert reizigers die vlucht misten 11-08-2022 | Burgerluchtvaart EINDHOVEN - Ook Eindhoven Airport gaat reizigers compenseren die hun vlucht hebben gemist door ... Schiphol gaat kosten van door chaos gestrande reizigers vergoeden 11-08-2022 | Zakelijk Nieuws DEN HAAG - Schiphol gaat de kosten vergoeden die mensen hebben gemaakt omdat ze door de chaos o...

Waterpeil in de Rijn op 'kritiek niveau' door extreme droogte 12-08-2022 | Buitenland KAUB - Door de extreme droogte is het waterpeil in de Rijn ter hoogte van h...

©2005-2022 Transport Online Alle rechten voorbehouden Onderdeel van Doelgroep Media vof Mr. P.A. Bergsmastrjitte 1 9104 HA Damwâld E: info@transport-online.nl